3.6.2025

Miten valmistautua yrityskauppaan

Yritys­kauppa on monelle yrityk­selle merkit­tävä virs­tan­pyl­väs. Ovi uuteen omis­ta­juu­teen avaa mahdol­li­suuk­sia sekä yrityk­selle että sen johdolle, mutta samalla se vaatii huolel­lista valmis­tau­tu­mista. Myytä­vyy­den paran­ta­mi­nen ja arvon kasvat­ta­mi­nen eivät tapahdu hetkessä, vaan ne edel­lyt­tä­vät määrä­tie­toista työtä jopa vuosia ennen mahdol­lista siirtymää.

Seuraa­vaksi tarkas­te­lemme, mihin yrityk­sen kannat­taa kiin­nit­tää huomiota valmis­tau­tues­saan myyn­ti­het­keen. Tavoit­teena on osta­jien houkut­te­le­mi­sen lisäksi varmis­taa, että yritys saavut­taa parhaan mahdol­li­sen arvon.

1. Valmis­tau­tu­mi­nen alkaa ajoissa

Yritys­kaup­paan valmis­tau­tu­mi­nen kannat­taa aloit­taa hyvissä ajoin, mielel­lään jo vuosia ennen kaavail­tua myyn­ti­het­keä. Ensin on hyvä pohtia, onko omis­taja aidosti valmis luopu­maan yrityk­sestä. Henki­nen valmis­tau­tu­mi­nen on usein yksi haas­ta­vim­mista vaiheista erityi­sesti silloin, kun kyseessä on omis­ta­jay­rit­tä­jän elämäntyö.

Tärkeää on myös määri­tellä tavoit­teet selkeästi – miksi yritystä ollaan myymässä ja mitä myyn­nillä halu­taan saavut­taa? Entä, onko kyseessä osit­tai­nen irtau­tu­mi­nen vai koko yrityk­sen omis­ta­juu­den siirto? Tavoit­teet voivat liit­tyä esimer­kiksi omis­ta­jan eläköi­ty­mi­seen, liike­toi­min­nan kasvat­ta­mi­seen uusien omis­ta­jien avulla tai mark­kina-aseman vahvis­ta­mi­seen suurem­man toimi­jan kautta.

2. Yrityk­sen kuntoon laittaminen

Osta­jaa kiin­nos­taa yrityk­sen nyky­tila ja tule­vai­suu­den näky­mät. Siksi yrityk­sen talou­del­li­nen ja toimin­nal­li­nen kunto on laitet­tava järjes­tyk­seen ennen kaup­pa­pro­ses­sin aloittamista.

Ensim­mäi­nen askel on talous­tie­to­jen läpi­käynti. Tilin­pää­tös­ten ja kirjan­pi­don tulee olla ajan tasalla ja läpi­nä­ky­viä aina­kin kolmen viimei­sen vuoden ajalta. Lisäksi on laadit­tava realis­ti­set ennus­teet tule­ville vuosille ja pystyt­tävä perus­te­le­maan, mihin oletuk­siin ne pohjautuvat.

On myös tärkeää tunnis­taa ja doku­men­toida kaikki yrityk­sen sopi­muk­set ja mahdol­li­set vastuut. Tämä sisäl­tää esimer­kiksi työso­pi­muk­set, vuokra­so­pi­muk­set sekä asia­kas- ja alihan­kin­ta­so­pi­muk­set. Samalla kannat­taa huomioida vero­tuk­sel­li­nen näkö­kulma, eli pohtia, myydäänkö yritys osake­kaup­pana vai liike­toi­min­ta­kaup­pana. Näillä vaih­toeh­doilla on erilai­set vaiku­tuk­set verotukseen.

Orga­ni­saa­tion on hyvä olla mahdol­li­sim­man riip­pu­ma­ton yksit­täi­sistä henki­löistä, kuten omis­ta­jasta. Myös aineet­to­man omai­suu­den, kuten brän­din, verk­ko­tun­nus­ten, ohjel­mis­to­jen ja asia­kas­re­kis­te­rien, omis­ta­juus ja siir­ret­tä­vyys on varmistettava.

3. Due dili­gence ‑tarkas­tuk­seen valmistautuminen

Yritys­kaup­paan liit­tyy aina osta­jan suorit­tama due dili­gence ‑tarkas­tus, jossa arvioi­daan mm. kohdey­ri­tyk­sen talou­del­lista, vero­tuk­sel­lista ja juri­dista tilaa. Tähän proses­siin valmis­tau­tu­mi­nen suju­voit­taa koko kaup­paa ja vähen­tää viime hetken yllätyksiä.

Myyjän on hyvä kerätä valmiiksi kaikki tarvit­tava doku­men­taa­tio, kuten:

  • Tilin­pää­tök­set ja talousraportit
  • Vero­tie­dot
  • Työ- ja vuokrasopimukset
  • Luvat ja sertifikaatit
  • Asia­kas- ja toimittajasopimukset
  • Tiedot mahdol­li­sista riita-asioista tai oikeudenkäynneistä

Huolel­li­nen ja selkeä doku­men­taa­tio vahvis­taa osta­jan luot­ta­musta ja voi nopeut­taa proses­sin etene­mistä merkittävästi.

4. Neuvot­te­lut ja sopimukset

Yritys­kau­pan viimei­sessä vaiheessa siir­ry­tään sopi­mus­neu­vot­te­lui­hin ja sopi­mus­ten laadin­taan. On tärkeää määri­tellä selkeät mini­mi­ta­voit­teet ja tunnis­taa, missä asioissa voidaan jous­taa. Hyvä neuvot­te­lustra­te­gia mahdol­lis­taa onnis­tu­neen loppu­tu­lok­sen molem­mille osapuolille.

Kaup­pa­so­pi­muk­sen (SPA/APA) laati­mi­seen on suosi­tel­ta­vaa käyt­tää koke­nutta yritys­ju­ris­tia. Sopi­mus sisäl­tää usein monia yksi­tyis­koh­tia, kuten takuita, vastuita, maksueh­toja sekä mahdol­li­sia kilpai­lu­kiel­toja ja siirtymäjärjestelyitä.

Hyvin laadittu ja juri­di­sesti pätevä sopi­mus luo turvaa molem­mille osapuo­lille ja ehkäi­see mahdol­li­sia risti­rii­toja kaupan­teon jälkeen.

Wedeco – pääoma­si­joit­taja yrityksellesi

Yritys­kauppa ei ole yksit­täi­nen tapah­tuma, vaan prosessi, joka alkaa paljon ennen neuvot­te­lu­pöy­tään siir­ty­mistä. Myytä­vyy­den paran­ta­mi­nen edel­lyt­tää liike­toi­min­nan opera­tii­vista kehit­tä­mistä ja raken­teel­lista siivousta.

Pääoma­si­joit­ta­jan näkö­kul­masta yritys­kauppa on erityi­sen tärkeä vaihe. Emme vält­tä­mättä etsi täydel­listä yritystä, vaan sellaista toimi­jaa, jolla on hyvä johto­tiimi, realis­ti­nen tie kasvuun ja arvoa luovan exitin mahdollisuus.

Kaikki ajankohtaiset asiat