27.1.2025

Miten määrittää yrityksen arvo

Kuvassa mies laskemassa, miten määrittää yrityksen arvo.

Yrityk­sen arvon määrit­tä­mi­nen on keskei­nen osa yritys­kaup­poja, sijoi­tuk­sia ja stra­te­gista suun­nit­te­lua. Monen kasvu­vai­heessa olevan yrityk­sen johto pohtii, miten yrityk­sen arvo voidaan määrit­tää ja millä perus­teilla sijoit­ta­jat tai osta­jat arvioi­vat yrityk­sen houkuttelevuutta. 

Arvon­mää­ri­tys perus­tuu usei­siin talou­del­li­siin ja stra­te­gi­siin teki­jöi­hin, joita tarkas­te­lemme seuraavaksi.

1. Kannat­ta­vuus

Yksi yrityk­sen arvon keskei­sim­piä määrit­tä­jiä on sen tulok­sen­te­ko­kyky. Tämä tarkoit­taa yrityk­sen kykyä tuot­taa voit­toa pitkällä aikavälillä. 

Kannat­ta­vuus, kuten käyt­tö­kate (EBITDA), ja netto­tu­los, anta­vat konkreet­ti­sen kuvan yrityk­sen talou­del­li­sesta suori­tus­ky­vystä. Sijoit­ta­jat ja osta­jat arvioi­vat, onko yrityk­sellä vakiin­tu­nut tulon­lähde ja kuinka tehok­kaasti se pystyy hallit­se­maan kustannuksiaan.

2. Kasvu­nä­ky­mät

Toinen merkit­tävä tekijä yrityk­sen arvon määrit­tä­mi­sessä on sen kasvu­po­ten­ti­aali. Kasvu­nä­ky­mät arvioi­daan sekä toimia­lan ylei­sen kehi­tyk­sen että yrityk­sen omien stra­te­gioi­den pohjalta. 

Nopea kasvu houkut­te­lee sijoit­ta­jia, mutta se edel­lyt­tää uskot­ta­vaa suun­ni­tel­maa liike­toi­min­nan skaa­laa­mi­seksi. Kasvu­nä­ky­miä tuke­vat esimer­kiksi inno­va­tii­vi­set tuot­teet, laajen­tu­mi­nen uusille mark­ki­noille tai vahva kilpailuetu.

3. Käyt­tö­pää­oman sitoutuminen

Kasvu­vai­heessa olevan yrityk­sen arvon määrit­tä­mi­sessä on tärkeää huomioida myös tarvit­ta­vat inves­toin­nit ja käyt­tö­pää­oman sitoutuminen. 

Esimer­kiksi suuret inves­toin­ti­tar­peet voivat heiken­tää yrityk­sen lyhyen aika­vä­lin kannat­ta­vuutta, vaikka ne mahdol­lis­tai­si­vat­kin pitkän aika­vä­lin kasvun. Toisaalta tehok­kaasti hallittu käyt­tö­pää­oma voi paran­taa kassa­vir­taa ja lisätä yrityk­sen houkut­te­le­vuutta sijoit­ta­jien silmissä.

4. Velat

Yrityk­sen velkaan­tu­nei­suus on olen­nai­nen osa arvon määrit­tä­mistä. Velka voi olla kasvun mahdol­lis­taja, mutta liial­li­nen velkaan­tu­mi­nen lisää yrityk­sen riskejä ja voi pienen­tää sijoit­ta­jien haluk­kuutta osal­lis­tua rahoitukseen. 

Velko­jen lisäksi huomioi­daan muita riskejä, kuten mark­ki­na­ti­lan­teen vaih­te­lut, kilpai­lu­ti­lanne ja riip­pu­vuus yksit­täi­sistä asiak­kaista tai toimittajista.

Miten aloit­taa yrityk­sen arvon määrittäminen

Yrityk­sen arvon määrit­tä­mi­nen voidaan aloit­taa arvioi­malla liike­toi­min­nan nyky­ti­laa ja tule­vai­suu­den­nä­ky­miä. Apuna käyte­tään talou­del­li­sia laskel­mia ja ennus­teita, kuten kassa­vir­ta­las­kel­mia, tulos­las­kel­mia ja tasetta. Samalla verra­taan saman toimia­lan yrityksiä.

Riip­pu­matta mene­tel­mästä, arvon­mää­ri­tyk­sen tavoit­teena on antaa realis­ti­nen kuva yrityk­sen mark­kina-arvosta ja sen poten­ti­aa­lista tulevaisuudessa.

Kun tavoit­te­let yrityk­sesi kasvua ja menes­tystä, on tärkeää valita kump­pani, joka ymmär­tää tilan­teesi ja osaa tarjota tukea, jota tarvit­set. Me Wedecolla olemme tuke­nasi auttaen sinua saavut­ta­maan tavoit­teesi ja kasvat­ta­maan yrityk­sesi arvoa merkittävästi.

Kaikki ajankohtaiset asiat